Blogginlägg

Mentorsspeglar

Jag har tidigare berättat om hur vi fritidspedagoger arbetar på Råtorpsskolan. Hur vår huvudsakliga tid i barngrupp ligger på just fritidstid. Jag beskrev hur vi arbetar på uppdrag av vårt Elevhälsoteam och hur vi utgår från våra styrdokument och vårt centrala innehåll samt hur vi anpassar våra aktiviteter så att alla elever skall kunna vara med genom att skapa tillgängliga lärmiljöer på fritidshemmet. 

Att inspireras och att inspirera

De senaste åren har de muntliga nationella proven legat på höstterminen vilket ger ett ypperligt tillfälle att stärka eleverna i den muntliga förmågan samt göra dem trygga inför provmomenten. Redan i förskoleklass tränar våra elever på den muntliga förmågan i olika former. De berättar om sig själv, om sin familj och om böcker de lyssnat på. Detta arbete fortsätter genom hela lågstadiet och mellanstadiet där också muntliga redovisningar i olika ämnen tillkommer. Hur utmanar man då sexor som har tränat på den muntliga förmågan sedan förskoleklass? Jo, genom inspiration.