Blogginlägg

Ett ljus i mörkret

Att sjunga i kör är rena friskvården det vet ju alla. Med jämna mellanrum kommer rapporter om förträffligheten med att sjunga i kör. Jag är beredd att hålla med. Vi mår bra av att sjunga! Därför är jag så glad över att vi på Råtorpsskolan kan erbjuda kör för alla elever som vill. Mellanstadiekören samlas på en förmiddagsrast en gång i veckan och lågstadiekören övar efter skolan på fritidstid. De som inte har fritids är förstås också välkomna att stanna kvar och sjunga. Vi sjunger allra mest för sjungandets skull, för att det är så roligt och för att må bra.

Att vara fritidspedagog på Råtorpsskolan

Vi fritidspedagoger har alla ett uppdrag att jobba utifrån våra styrdokument. Detta kan göras på olika vis och under olika förutsättningar. Jag har arbetat som fritidspedagog på olika skolor och ser en tydlig skillnad på hur man arbetar, hur samarbetet mellan lärare och fritidspedagog ser ut samt vilken status vi som fritidspedagog har. I min yrkesroll på Råtorpsskolan är mitt uppdrag tydligt, så tydligt det kan bli när man jobbar med människor. Tyngden ligger på vår verksamhet i fritidshemmet där vi utgår från våra styrdokument, som lägger grunden för de aktiviteter vi har.

NPF-säkrad skola

Under måndagen genomförde vi rektorer i skolområde Väst ett studiebesök i Stockholm. Dels träffade vi en specialpedagog på Vasaskolan, som varit med och ta fram Danderydsmodellen. Den modellen syftar till att få till en synvända kring elever med NPF i allmänhet, men ADHD och autism i synnerhet. Drivkraften i modellen är kollegial handledning och resultatet visar att de allra flesta pedagoger som deltagit är nöjda med upplägget och önskar ytterligare handledning.