Blogginlägg

Framgångsrika skolor och icke framgångsrika skolor

Jag har precis lagt ifrån mig boken Att organisera för skolframgångDet är Ulf Blossing och två lektorer vid Göteborgs universitet som gjort en studie där de jämfört framgångsrika skolor med icke framgångsrika skolor. Boken beskriver väl hur man rent metodiskt gått till väga samt vilket perspektiv man anlagt i sin undersökning. För mig är inte metoden eller perspektivet det mest intressanta, det intressanta är vad undersökningen visar. 

Handledning utifrån Värderingsverktyg för tillgänglig utbildning

Hur kan vi utforma verksamhet och lärmiljö utifrån allas förutsättningar och rätten till en likvärdig utbildning och meningsfull fritid? Vilka strategier finns och vilket stöd ges för att möjliggöra delaktighet och gemenskap mellan elever och vuxna utifrån allas lika värde? Hur ska verksamheten utformas så att alla elever kan tillgodogöra sig den?