picture-1152-1473707458.jpg

Blogg

Läslyftet Åmålsmodellen ur en förskollärares perspektiv

Hej! Jag är legitimerad förskollärare och jobbar på en avdelning med barn i åldrarna tre till fem år på Villebergens förskola, tidigare Karlbergs förskola, i Åmål.För ett par år sedan fick jag frågan om jag skulle vara intresserad av att vara…

Hej! 

Jag är legitimerad förskollärare och jobbar på en avdelning med barn i åldrarna tre till fem år på Villebergens förskola, tidigare Karlbergs förskola, i Åmål.

För ett par år sedan fick jag frågan om jag skulle vara intresserad av att vara lärledare för en grupp förskollärare i Läslyftet Åmålsmodellen. Jag tyckte det lät riktigt roligt och svarade ja mer eller mindre på stående fot. Jag fick även frågan om jag hade erfarenhet av att blogga, vilket jag inte har, trots eller tack vare detta så fick jag i alla fall frågan om jag ville pröva på att blogga. På denna fråga var svaret inte riktigt lika självklart men nu sitter jag här och det ska bli så kul att få testa mina vingar i bloggvärlden. 

I min blogg kommer jag att dela med mig av mina tankar och erfarenheter av Läslyftet Åmålsmodellen allt eftersom projektet fortskrider. Jag ser mycket fram emot att få vara en del av Läslyftet Åmålsmodellen och att få se vad det kan leda till för våra barn och unga men också för mig själv och mina kollegor. Jag tror starkt på att vi alla inblandade har något att vinna av detta projekt och det vore jätteroligt om fler även utanför Åmåls gränser skulle vilja följa vår resa. 

Välkomna att följa med! 

Flera språk i förskolan

Vad ska en språkpolicy vara bra för? Än så länge vet jag inte faktiskt då vi inte har någon, men jag hoppas snart få veta då vi ska utforma en språkpolicy som en aktivitet i första delen av vår nya modul, Flera språk i förskolan.

Språkpolicy

Vad ska en språkpolicy vara bra för? Än så länge vet jag inte faktiskt då vi inte har någon, men jag hoppas snart få veta då vi ska utforma en språkpolicy som en aktivitet i första delen av vår nya modul, Flera språk i förskolan. Jag hoppas att en språkpolicy ska kunna ge mig stöd när jag i mitt arbete får frågor från vårdnadshavare kring barnens språkutveckling. Förhoppningsvis kan det ge oss pedagoger en större trygghet i hur vi jobbar med språk. Jag känner även att det kommer gagna barnen då vi i arbetslagen kommer att gå ännu mer på djupet i hur vi jobbar med språk och varför, och hur vi ställer oss till vardagliga dilemman kring språk.

Då vi inte sedan tidigare har någon språkpolicy och inte heller har kommit i kontakt med någon tidigare tar jag gärna emot tips från er som har eller har stött på en språkpolicy. Till att börja med har vi försökt att mera på djupet ta reda på vilka språk våra barn kommer i kontakt med. Alltså inte bara vilka språk barnen talar utan även vilka språk de kommer i kontakt med, hos oss och i övrigt i vardagen. Det kan till exempel vara på tv, surfplatta, grannar eller släktingar. Vi vet att våra barn kommer i kontakt med minst tre språk men troligtvis kommer många av dem i kontakt med fler språk som vi inte vet om. Vi har utformat en enkät med frågor till barnen och deras vårdnadshavare där vi ställer frågor om barnens språk. I fortsättningen har vi för avsikt att ha med detta på inskolningssamtalet för att få mer sanningsenliga och utförliga svar än vi fått nu i vår enkät. 

Hur har ni arbetat med språkpolicy och hur har ni utvecklat den? Vad tycker ni är viktigt att ha med? Vi tar gladeligen emot alla tips vi kan få så ska jag sedan dela med mig av våra nya erfarenheter kring språkpolicy. 

Taggar

Lämna ett svar

Skapa konto

Senaste blogginläggen

Arkiv

Här kan du bläddra bland äldre blogginlägg