Ny termin nya utmaningar

En termin av "läslyftande" har gått. Frågan är då, har jag lärt mig något? Vad tar jag med mig? Har jag blivit "lässtarkare"? Ja, jag tycker själv att jag har blivit lässtarkare, jag har fått nya sätt att se på texter och fått en större förståelse för hur en kan ta sig an texter med barnen. När det gäller läsning av böcker så har min största lärdom varit att det finns så otroligt mycket en kan diskutera med barnen i en enda bok, bara en öppnar ögonen. Det är få gånger, innan Läslyftet Åmålsmodellen, jag har lagt ner mig så mycket på förarbetet inför en högläsning. Jag tror att många med mig bläddrar igenom böckerna innan en lånar med dem men gör vi mer än så innan vi läser dem högt för barnen? Nej, jag gör sällan mer än så innan jag sitter där med barnen. Det är ju heller inte alltid jag som lånar böckerna så titt som tätt så sitter jag där med barnen utan att ens ha öppnat boken innan vi ska läsa. Numera försöker jag att i alla fall ögna igenom alla böcker och gärna läsa dem själv om tiden finns. 

En stor fördel med Läslyftet Åmålsmodellen för mig är att jag har blivit mer uppmärksam på barnens läsning. Denna veckan har jag till exempel återigen studerat våra barn när de satt och läste för att se hur de hanterar böckerna. Jag såg då att flera av de barn som tidigare höll svenska böcker uppochned eller bakochfram nu höll böckerna så som en svensk bok är tänkt att hållas. Det gjorde mig så varm inombords och jag blev så stolt över dem även om det inte är mina barn. 

Jag har även utvecklat mina sagosamlingar mycket dels på grund av Läslyftet Åmålsmodellen men också med hjälp av en kollega, jag har insett att barnen behöver få en förförståelse för sagorna då de kanske inte alltid har samma förförståelse som barn som är uppväxta i Sverige. Då barnen numer förstår så mycket mer så orkar de sitta och lyssna längre. De lyssnar även på ett annat sätt, och har ett större intresse för att vara med på samlingen. Jag kan se en mycket stor utveckling hos våra barn vad gäller det svenska språket. Hur mycket som beror på Läslyftet är dock svårt att säga då vi jobbar med språket på många olika sätt dagligen. Men mitt tankesätt kring läsning och språk har dock utvecklats mycket tack vare Läslyftet vilket ju bör göra skillnad för barnen. 

Jag personligen har lärt mig mycket av Läslyftet Åmålsmodellen. Som sagt så har mitt tankesätt kring språk och läsning förändrats i och med Läslyftet Åmålsmodellen. Jag har på något sätt insett hur stor roll det spelar att vi pedagoger visar vikten av läsning för barnen och att vi faktiskt anstränger oss mer än vad jag i alla fall gjort tidigare när det gäller läsning för barnen. Självklart kan en läsa en bok utan förberedelse också, enligt min mening, men det utvecklar språket och barnens tänkande på ett annat sätt om en lägger lite tid på förberedelse inför högläsningen. 

Jag har även lärt mig att det är viktigt att "inte förstå för tidigt" som Per Fagerström lärde oss på "lärledarutbildningen". Det har jag verkligen haft nytta av dels som lärledare men även som pedagog. När en jobbar med nyanlända barn är det bra att tänka just på det, att inte förstå för tidigt. Vi pedagoger är annars väldigt bra på att förstå för tidigt. Jag i alla fall, tror ofta att jag gör barnen en tjänst när jag försöker förstå vad de menar innan de förklarat klart, vilket jag nu insett att jag inte gör. Jag stjälper ju barnen istället, de slipper tänka för att kunna förklara sig. Numera biter jag mig i tungan varje dag för att inte förstå för tidigt. 

Jag har alltså lärt mig massor på bara en termin och nu har vi precis startat termin två med Läslyftet Åmålsmodellen och jag längtar efter att få lära mig mer och utvecklas som pedagog.  Ny termin, nya utmaningar och nya lärdomar.