Fake News i informationsfloden

”So much Fake News is being reported. They don’t even try to get it right, or correct it when they are wrong. They promote the Fake Book of a mentally deranged author, who knowingly writes false information. The Mainstream Media is crazed that WE won the election!”

Donald Trump speaking
Bild: Michael Vadon - Own work, CC BY-SA 4.0

Du har förmodligen gissat rätt på att upphovsmannen till citatet är Donald J. Trump. Han skriver detta på sin twitter @realDonaldTrump den 13 januari 2018. Fake News har under de senaste åren blivit ett mycket intressant begrepp genom att användas "både om nyheter som faktiskt var fejkade och om nyheter som var korrekta men som avfärdades genom att påstås vara fejkade", som Institutet för språk och folkminnen kommenterar det. Det är detta institut som varje år sätter samman den populära nyordslistan som lärare och elever brukar testa sig själva på. Några av 2017 års mest uppmärksammade ord är alternativa fakta, fejkade nyheter, postfaktisk och viralgranska. 

Källkritikens dag uppmärksammades för andra året den 13 mars. Det är tidningen Metros avdelning Viralgranskaren som har instiftat dagen som en del av en folkbildande satsning. I år har dagen uppmärksammats av exempelvis kulturminister Alice Bah Kuhnke som delade ut "Det gyllene förstoringsglaset", universitetsbiblioteket i Umeå som fick in Flashback Forum och Bamse i samma föreläsning och Riksarkivet som passade på att fylla 400 år och talade om "Fake news, fakta och forskning".  

Jag kan känna att det under det senaste året eller så har blivit en större medvetenhet bland både lärare och elever kring att vi behöver hantera källor på ett bra sätt. Det är i mitt tycke både en medborgerlig rättighet och skyldighet att ha ett kritiskt sinne och strategier för att kunna navigera i informationsfloden. En Novus-undersökning gjord på uppdrag av Telenor och den ideella organisationen Surfa Lugnt som publicerades den 9 mars visar att var tredje svensk kan för lite om källkritik för att kunna ta reda på om den information de möter på nätet är sann eller inte. Skolan måste verkligen ta sitt ansvar för att få unga vuxna att vara bättre rustade att möta flödet som kommer.