Sjörövar Frasse - en del av läs- och skrivundervisningen!

Dagens gäst i vår intervjuserie skiljer sig avsevärt från dem vi tidigare intervjuat, men när jag i dag mötte en klassnalle passade jag på att ställa några frågor.  

/Malin 

Vad arbetar du mest med just nu, Sjörövar Frasse? 

Efter att en stor våg svepte upp mig på land så har jag varit klassnalle i 1B på Gunnarsbyskolan i Charlottenberg. Varje måndag får jag följa med en av eleverna hem och vara med på det eleven gör ända till på fredag då hen tar med mig tillbaka till klassrummet igen. Där läser vi upp dagboken som vi skrivit för resten av klassen så de får reda på vad vi gjort under veckan.   

Vilka råd skulle du vilja ge till lärare som vill utveckla sin undervisning?   

Jag tycker att alla yngre elever behöver en klassnalle. De tycker om oss och då blir det roligare att gå i skolan och att läsa och skriva. Barnen gillar att leka och fantisera samtidigt som de lär sig.  

Vilka råd skulle du vilja ge till rektorer som vill utveckla sitt arbete med att vara pedagogiska ledare?   

Det är rektorn som ska se till att läraren vet hur de ska hjälpa eleverna att bli bättre och bättre på att skriva och läsa. Rektorn ska se till att lärarna får ta del av viktig forskning om läs- och skrivutveckling, t ex att många barn lättast knäcker koden genom det egna skrivandet. 

Tack för intervjun, Sjörövar Frasse. Vad ska du göra i helgen? 

Då ska jag sitta ensam i klassrummet och vila mig i väntan på att barnen kommer tillbaka. I morgon ska jag se en film och läsa en artikel om klassnallar.