Arvika

#prataspel @arvika

Välkommen till Arvika på en informationskväll om spel.

Denna informationskväll vänder sig till dig som har ett intresse av att utveckla din förståelse kring barn, ungdomar och spel. Vi får under kvällen höra representanter från skola, forskning, spelbransch och spelföreningar föreläsa och samtala om spel. Möjlighet finns att ställa frågor till föreläsarna och paneldeltagarna.

Informationskvällen arrangeras av Arvika kommun och Studiefrämjandet med stöd av Region Värmland i samarbete med Karlstads universitet, Sverok och Dataspelsbranschen.

Digitala informationstavlor för nyanlända

Som IKT-pedagog på Skoldatateket försöker man tillgodose TILLGÄNGLIGHET i alla möjliga situationer. När man stöter på en ny applikation så tänker man, hur kan den här appen komma till nytta?

I detta exempel ska vi para ihop 2 appar, nämligen Inprint som är ett bildstödsprogram med ofantligt många bilder och appen Aurasma som låter dig snabbt tagga bilder och låter dessa få liv i en länkad fil, t.ex en film.

Aurasma används i många olika sammanhang, t.ex. på museer där man riktar appen mot konstverket och en film startar och man kan få mer information.

När skräp blir konst

Återbruk var temat när elever i Arvika kommun gjorde konstverk av gamla kläder tillsammans med textila konsthantverkaren Kerstin Löfgren.

– De var otroligt entusiastiska och gick in med liv och lust. Första gången vi träffades pratade vi om miljötänk och vad man egentligen kastar, säger Kerstin.

Teori i skolan – praktik i Korpen

– Det är på riktigt och då gör man ett bättre jobb än i de här hittepå-situationerna som man annars får ta till, säger läraren Ulrika Lundberg.

Eleverna på barn– och fritidsprogrammet på Taserudsgymnasiet i Arvika läser sin teori i skolan och tränar sedan på alla praktiska moment i en autentisk situation genom att vara ledare i Korpens barnverksamheter. Det är ett entreprenöriellt lärande som både gör att eleverna får prova det de lär sig i verkligheten och ger dem praktisk yrkeserfarenhet inom det område de utbildar sig.

Svenskundervisning i en orolig värld

På SFI i Arvika märkte lärarna att de hade svårt att få med alla elever i undervisningen. Det var alltid några elever som inte hängde med och kanske plötsligt slutade komma till skolan. Det här var elever som hade PTSD (posttraumatiskt stressyndrom), annan flyktingrelaterad stress eller andra speciella omständigheter som gjorde att de inte klarade av den vanliga undervisningen. Och lärarna insåg att skolan inte hade någonting att erbjuda de här eleverna.

Prenumerera på RSS - Arvika