Svenska som andraspråk

Lärportalen

Du känner väl till lärportalen? Där finns material för att utveckla undervisningen tillsammans med kollegor inom följande områden: digitalisering, matematik, naturvetenskap och teknik, specialpedagogik samt skolans värdegrund. Du hitar filmer, artiklar och intervjuer. Från och med mars kommer även läs- och skrivportalens moduler att finnas här.

Ny termin nya utmaningar

En termin av "läslyftande" har gått. Frågan är då, har jag lärt mig något? Vad tar jag med mig? Har jag blivit "lässtarkare"? Ja, jag tycker själv att jag har blivit lässtarkare, jag har fått nya sätt att se på texter och fått en större förståelse för hur en kan ta sig an texter med barnen. När det gäller läsning av böcker så har min största lärdom varit att det finns så otroligt mycket en kan diskutera med barnen i en enda bok, bara en öppnar ögonen. Det är få gånger, innan Läslyftet Åmålsmodellen, jag har lagt ner mig så mycket på förarbetet inför en högläsning.

Kritik mot åtgärdsgarantin

I tidigare blogginlägg har jag skrivit om den s k åtgärdsgarantin. Nu när remisstiden gått ut för betänkandet ”På goda grunder – en åtgärdsgaranti för läsning, skrivning och matematik” kan man se att flera tunga remissinstanser är kritiska, bl a Skolverket och Lärarförbundet. Lärarförbundet befarar att en åtgärdsgaranti kommer att leda till ytterligare detaljstyrning av lärarna och ännu mer dokumentation. Enligt min mening är det Lärarförbundet som står för den allra mest relevanta kritiken när de skriver att det är inte upptäckten av elevers svårigheter som är problemet för lärarna.

Läsning på olika språk

I detta inlägg kommer jag att bli en aning privat. Jag måste nämligen berätta för er hur min dotter på dryga året fick mig att öppna ögonen för en intressant tanke, bara några dagar efter att jag läst texten om högläsning. Jag skulle försöka mig på lite träning på hemmaplan och ville ha med mig min dotter på detta, det ville inte hon. Hon ville hellre riva ut en stor mängd DVD-fodral. För att jag skulle få min träning så fick hon hållas. Efter en stund ser jag hur hon har öppnat ett fodral och håller upp det framför sig, hon läser bok, dock uppochner.

Att pröva olika samtalsmodeller – Hur skapar vi mer tid för alla i klassrummet?

I läslyftet har vi fått pröva olika samtalsmodeller. Efter att vi själva fått delta i olika samtalsmodeller blir det lättare att själv genomföra dem eftersom man förstår bättre hur de fungerar. Jag har verkligen omvärderat post-it lappars användning. Det är intressant att se hur man med dem kan styra diskussionerna. Även hur olika grupperingar kan påverka innehållet och deltagandet i diskussionerna. Alla får dessutom mer tid att berätta om vad de tänker

Förberedelseklassen

Råtorpsskolan har sedan februari 2016 en förberedelseklass, FÖK. FÖK startade med 14 elever från Syrien, Irak och Afghanistan. Min roll i arbetet med nyanlända elever, är i första hand att utveckla det svenska språket och bygga upp det från grunden. De har mycket att lära sig, under sitt år i FÖK. De skall lära sig ett nytt alfabet med ny läsriktning och nya språkljud. De skall tillägna sig närmare 15 000 ord och kunna sätta dem i kontextuella sammanhang, samtidigt som de skall utveckla sina kunskaper inom de olika ämnena.

Läsa- skriva- räkna- garantin

För några veckor sedan lämnade den statliga Utredningen om en läsa-skriva-räkna-garanti sitt betänkande till utbildningsminister Gustav Fridolin. Uppdraget var att föreslå åtgärder som ska garantera att elever inte lämnar lågstadiet utan tillräckliga kunskaper i läsning, skrivning och grundläggande matematik. Nedan har jag "klippt och klistrat"  information om denna utredning från tre olika källor. Källorna anges längst ner i texten.

/Malin

Sidor

Prenumerera på RSS - Svenska som andraspråk