Idrott och hälsa

Från okunskap till ISKUNSKAP.

Från okunskap till ISKUNSKAP.

Denna lilla rubrik kan betyda skillnad på liv och död. Nu låter jag lite dramatisk men det är faktiskt sant. I måndags var jag med för första gången i mitt liv och sågade upp en vak, ganska hårt jobb ska jag erkänna. Denna vak (som finns på Tullholmsviken) kommer vi nu i Naturskolan använda oss utav för att elever i årskurs nio i Karlstads skolor ska få prova på att ”plurra” i.

Att få chansen att lära sig ta ansvar – elever i åk 9, Ventus avsnitt 58

Här möter vi de oerhört medvetna eleverna Elin, Agnes och Viktor som berättar om hur de upplever och ser på skola och lärande i arbetslaget Ventus vid Norrstrandsskolan. De berättar om hur de får träna sig på, och ta eget ansvar, om vad som gör en skola riktgt bra och om att ha idrott varje dag. Det senare handlar om Friskus, ett beforskat projekt tillsammans med deras idrottslärare.

Tre elever i åk 9

Skönlitteratur i alla ämnen främjar lärande

I somras var det en hel del skriverier i massmedia kring skönlitteraturens eventuella värde i undervisningen. Häromdagen publicerade Skolverket en artikel där en författare slår fast att lärare med stor framgång kan använda skönlitteratur i alla ämnen. Det är Mary Ingemansson som nyss givit ut boken Lärande genom skönlitteratur: Djupläsning, förståelse, kunskap.

På de individuella programmen grejar vi!

Förra året fick jag och några kollegor förmånen att åka till SETT-mässan. För oss som arbetar inom särskolan så är sällan föreläsningar riktade till oss. Så var det även denna gång. Däremot var jag väldigt nyfiken på Micael Hermansson och hans föreläsning om "Grej of the Day" - mikrolektioner. Media hade redan pratat en hel del om det och Facebook-gruppen där lärare från hela Sverige lägger upp "grejer", hade fullkomligt exploderat av inlägg.

Titta vad vi har köpt in!

En parcykel!

Världens bästa cykel för våra elever på Individuella programmet på Sundstagymnasiet.

Nu kan de flesta som aldrig suttit på en cykel förut åka med. Cykeln har nämligen en fotplatta som man fäller ned för dem som inte kan använda pedalerna och en sits som går att vrida på som gör det lättare med på- och avstigning. Dessutom är den utrustad med en hjälpmotor. Hjälpmotorn gör det lilla extra för att man ska kunna uppleva fart och fläkt samt åka längre turer och uppleva olika miljöer.

Teori i skolan – praktik i Korpen

– Det är på riktigt och då gör man ett bättre jobb än i de här hittepå-situationerna som man annars får ta till, säger läraren Ulrika Lundberg.

Eleverna på barn– och fritidsprogrammet på Taserudsgymnasiet i Arvika läser sin teori i skolan och tränar sedan på alla praktiska moment i en autentisk situation genom att vara ledare i Korpens barnverksamheter. Det är ett entreprenöriellt lärande som både gör att eleverna får prova det de lär sig i verkligheten och ger dem praktisk yrkeserfarenhet inom det område de utbildar sig.

Idrott och hälsa för alla

Hur gör man en undervisning i idrott och hälsa där alla elever får utmaning och stimulans för att nå så långt som möjligt? Träffa lärare, elever och skolledare från Hammarlundens skola 7-9 på Hammarö i den här filmen. Filmen är gjord av Skolverket och Specialpedagogiska skolmyndigheten. Den består av fyra delar: introduktion, planering, genomförande av undervisningen och bedömning.

Lärande för hållbar utveckling växer fram

Sedan början på 70-talet har internationella överenskommelser och policydokument utvecklats till den pågående FN-dekaden för lärande för hållbar utveckling. Jag ska erkänna att jag när jag började mitt forskningsprojekt för snart två år sedan inte hade särskilt bra koll på någon FN-dekad. Trots att lärande för hållbar utveckling inte bara handlar om miljö, så är det genom miljöundervisningstraditioner man kan spåra dess ursprung. Dessa undervisningstarditioner har utvecklats parallellt med internationella policys och överenskommelser.

Prenumerera på RSS - Idrott och hälsa