Karta

Övergången mellan förskola och förskoleklass

De nya skrivningarna för förskoleklassen kom ut den 1 juli 2016 och har snart funnits med i verksamheten ett helt läsår. De var ett välkommet styrmaterial för oss som arbetar i förskoleklass. Tidigare har vi år efter år fått ”skapa” vår egen läroplan och vad vi ska arbetar efter. Nu äntligen har vi något att luta oss mot och något som vi måste styras efter. Det gör ju arbetet lättare eller kanske svårare för en del av oss. Hur det än ser ut för dig så är det tydligt vad vi ska göra och vad vi ska ge eleverna under deras första år i skolans värld.

Om att göra en tankevända

En tankevända kan handla om att se på relationen mellan teori och praktik. Ibland gör det så att man måste omforma sina tankar och föreställningar. Det händer ibland pö om pö och ibland plötsligt, mer eller mindre ofrivilligt. När jag har tänkt på ett visst sätt och sedan inser att det kan vara på ett annat sätt. Också. Ibland handlar det om att göra en tankevända åt ett positivt håll och ibland om att inse något som man kanske helst inte vill inse.

Arbeta med språkstödjande undervisning

I förberedelseklassen på Råtorpsskolan, har vi arbetat med Istiden med fokus på att stärka språket. Reciprocal teaching, som är en strategi som bygger på fyra steg; förutspå, ställa frågor, att reda ut oklarheter och sammanfatta. När dessa strategier tränas på ett medvetet sätt resulterar det i ökad läsförståelse. Reciprocal teaching utvecklades från början för svaga läsare. Begreppet reciprok betyder ömsesidig som jag menar syftar till det dialogiska lärandet och samspelet mellan elever och lärare, men även elever emellan (Reichenberg & Lundberg, 2011).

Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt, lika viktigt i alla ämnen!

Denna termin arbetar vi med språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt i våra lärgrupper. Vi använder oss utav Läs- och skrivportalens moduler på Skolverkets sida. Lärgrupperna är blandade med lärare från olika program, både yrkeslärare och lärare i de gymnasiegemensamma ämnena.

När jag som samtalsledare för en lärgrupp fick veta vilket ämne vi skulle diskutera under våren blev jag både lite stressad och orolig, hur skulle jag som yrkeslärare kunna leda en grupp i det temat? Jag är ju inte språklärare… Nervöst!

Skolverkets webbinarie

I dag har jag haft förmånen att delta vid ett av Skolverkets webbinarier. Webbinariet handlade om rektors pedagogiska ledarskap när det gäller de nya skrivningarna i Lgr 11 som rör förskoleklassen, fritidshemmet samt övergång och samverkan. Det var en ny och intressant erfarenhet. Det är dock svårt att begränsa sig när det finns en given tidsram på 15 minuter.

UKM Hammarö - Möjligheternas festival!

Är du mellan 13-20 år, spelar du piano? Kan du jonglera med facklor och stå på händer samtidigt? Längtar din rock ut ur garaget? Ligger det dikter i din skrivbordslåda som väntar på publik? Har du målat en ny Mona Lisa? Är du intresserad av Cosplay och sugen på att visa upp din grymma dräkt? Gillar du att arrangera? Älskar du att få vara med där det finns andra som du? Om du svarar ja på något av detta, då är UKM din grej!

UKM Hammarö
UKM Hammarö samkör i år med UKM Eda
Datum: 18 mars 2017
Sista dag för anmälan: 15 mars 2017

Sidor