En introduktion till CoRe–modellen – Pernilla Nilsson

Content Representation CoRe är ett sätt att strukturera och reflektera över undervisning i naturvetenskap och teknik.

Här finns presentationen till föreläsningen (börja på bild 45) och en redigerbar CoRe-mall.

En ifylld CoRe att ha som exempel finns i den här artikeln: Constructing CoRes.

Pernilla Nilsson är sedan 2013 professor i naturvetenskapernas didaktik, på Akademin för lärande, humaniora och samhälle vid Högskolan i Halmstad.

Ett centralt begrepp i hennes forskning är PCK, Pedagogical Content Knowledge, (ämnesdidaktisk kunskap) och hur den bäst kan utvecklas hos lärare.

– Det viktiga för mig är att möta elever och utveckla deras lärande, men också att titta på mig själv och se hur jag kan utveckla min egen lärarpraktik, säger Pernilla Nilsson.

Föreläsningen filmades i samarbete med RUC – Regionalt utvecklingscentrum för skola på Karlstads universitet och ingår i utbildningen Elevers lärande i naturvetenskapliga ämnen och teknik 2016.

Här är en annan föreläsning med Pernilla Nilsson: Att se helheter – utmaningar och möjligheter i lärares praktik.