Att se helheter – utmaningar och möjligheter i lärares praktik

I den här föreläsningen berättar Pernilla Nilsson om strategier för att hitta till elevernas engagemang och att undervisa om helheter.

Här är presentationen till föreläsningen som en pdf-fil, som ni kan ha vid sidan av medan ni ser på föreläsningen.

Presentation – Pernilla Nilsson

Hon pratar också om de speciella utmaningar som de naturvetenskapliga ämnena står inför. Många elever tycker till exempel att kemi är ett av de tråkigaste ämnena i skolan, samtidigt som undersökningar visat att många är intresserade av mycket som har med kemi att göra.

Vill du se en fortsättning på den här föreläsningen finns En introduktion till CoRe-modellen.

Pernilla Nilsson är sedan 2013 professor i naturvetenskapernas didaktik, på Akademin för lärande, humaniora och samhälle vid Högskolan i Halmstad.

Ett centralt begrepp i hennes forskning är PCK, Pedagogical Content Knowledge, (ämnesdidaktisk kunskap) och hur den bäst kan utvecklas hos lärare.

– Det viktiga för mig är att möta elever och utveckla deras lärande, men också att titta på mig själv och se hur jag kan utveckla min egen lärarpraktik, säger Pernilla Nilsson.

Föreläsningen filmades i samarbete med RUC – Regionalt utvecklingscentrum för skola på Karlstads universitet och ingår i utbildningen Elevers lärande i naturvetenskapliga ämnen och teknik 2016.