Och vinnaren är ...

I natt var det åter dags för Oscarsgalan och när en tittar på listan med pristagare så är resultatet lika ojämställt som tidigare år. Av de pristagare som nämns med namn så är tre kvinnor och sex män. De kategorier som kvinnor tog pris i är bästa kvinnliga huvudroll, bästa kvinnliga biroll och så är det en kvinna som tillsammans med en man fick pris för bästa produktionsdesign. Vad kvinnorna däremot får stor uppmärksamhet för är hur de klär sig. Något som inte alls diskuteras när det gäller män. 

Nu kanske du tänker vad spelar det här för roll? Det är en prisutdelning i USA. En sak som händer en gång per år. Och? Sluta hugga på allt. Och så kan en tänka. Problemet är bara att detta är inte en enskild händelse. Detta är ytterligare en av alla händelser som visar på en norm där män får pris för det en presterar och kvinnor uppmärksammas för sitt utseende. En enstaka sådan händelse är inget stort problem men när det gång på gång är denna norm som förmedlas så skapas det en sanning. En norm för hur en ska vara kvinna och man på rätt sätt. Och för hur en inte får vara.

Bilden ovan visar hur fördelningen mellan män och kvinnor ser ut när det gäller regissörer, taltid och huvudrollsinehavare i film producerade i USA under 2016. Siffrorna visar tydligt att det är män som syns och män som hörs. Självklart spelar detta roll och framförallt ger normer för hur en får vara och vem som är viktig. 

I förskolan och skolan har vi ett uppdrag att motverka traditionella könsmönster. Om vi utan att reflektera visar film där könsfördelningen ser ut så här så är vi med och reproducerar traditionella normer. Så hur uppmärksammar du detta med dina elever? Väljer du film med kvinnliga huvudrollsinnehavare? Berättar du vem som har redigerat filmen? Låter du dina elever mäta taltid för kvinnor och män i film och reklamfilm? Till Iphone finns det en väldigt bra gratis app som heter GenderTimer som är lätt att använda för att mäta just taltid. Låt dina elever hitta film med kvinliga huvudrollsinnehavare och regissörer. Låt eleverna bli jämställdhetsdetektiver. Sen är nästa steg att titta på hur kvinnor och män gestaltas och hur de övriga diskrimineringsgrunderna är representerade.

Men första steg är att uppmärksamma normen för det här är en norm som ingen vinner på i längden.