Blogginlägg

Peka & Prata

Det känns så otroligt roligt och spännande att äntligen få visa upp det projekt som vi arbetat med tillsammans, Maria Nyström, kommunikatör på Mariebergsskogen AB och Jessica Eriksson, kommunikationspedagog på Sundstagymnasiet.

Mariebergsskogen är Karlstads stadspark och en mycket välbesökt plats i Värmland, både av turister och boende i närheten. Mariebergsskogen består bland annat av en park, strandängar, friluftsmuseum och lekträdgård och Barnens köksträdgård.

Tydliggörande av kunskapskraven i Gysär13

 I Skollagen kan man i 3§ läsa ”Alla barn och elever ska ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och sin personliga utveckling för att de utifrån sina förutsättningar ska kunna utvecklas så lågt som möjligt enligt utbildningens mål.

 I läroplan för gymnasieskolan, sid 6, står det att: Elevers möjligheter att utöva inflytande på utbildningen och att ta ett personligt ansvar för sina studieresultat förutsätter att skolan klargör utbildningens mål, innehåll och arbetsformer, liksom vilka rättigheter och skyldigheter eleverna har.

På de individuella programmen grejar vi!

Förra året fick jag och några kollegor förmånen att åka till SETT-mässan. För oss som arbetar inom särskolan så är sällan föreläsningar riktade till oss. Så var det även denna gång. Däremot var jag väldigt nyfiken på Micael Hermansson och hans föreläsning om "Grej of the Day" - mikrolektioner. Media hade redan pratat en hel del om det och Facebook-gruppen där lärare från hela Sverige lägger upp "grejer", hade fullkomligt exploderat av inlägg.

Titta vad vi har köpt in!

En parcykel!

Världens bästa cykel för våra elever på Individuella programmet på Sundstagymnasiet.

Nu kan de flesta som aldrig suttit på en cykel förut åka med. Cykeln har nämligen en fotplatta som man fäller ned för dem som inte kan använda pedalerna och en sits som går att vrida på som gör det lättare med på- och avstigning. Dessutom är den utrustad med en hjälpmotor. Hjälpmotorn gör det lilla extra för att man ska kunna uppleva fart och fläkt samt åka längre turer och uppleva olika miljöer.

Uppdatering av hälsosamtal med bildstöd i appen Widgit Go SE

Hej! 

Här kommer en liten uppdatering angående ett blogginlägg som gjordes för ett tag sedan som handlar om  hur man med hjälp av bildstöd och talsyntes kan tydliggöra hälsosamtalet. Det material som vi utarbetat släpper vi nu fritt och kan laddas ned av alla som har appen Widgit Go SE. 

Här kan du läsa om tänket bakom anpassningen och lite av hur det ser ut i appen: Hälsosamtal

Konstutställning med QR-koder ger ökad tillgänglighet

Idag har vi haft konstutställning i centralhallen på skolan. Eleverna har gjort akvarellmålningar som blev så fantastiskt fina att eleverna gärna ville visa upp dem för hela skolan. En del av eleverna har förutom akvarellfärg använt krita. De fina mönstren har skapats genom att blåsa ut färgen med en kompressor och horisonter har skapats genom att vika pappret på mitten.

Ladda för sommar och glass!

Såhär inför sommaren tänkte jag bjuda på en anpassning i appen Widgit Go SE . Anpassningen är inte gjort till någon speciell person utan är mer en grundanpassning som man själv får anpassa efter varje persons intresse och behov.  Jag har lagt upp den efter kategorierna: väder, aktiviteter, platser, mat och kläder och under dessa kategorier kan man sedan klicka sig vidare. Man kan se vilka bilder som har undersidor genom att dessa bilder har vikta hörn. Under fliken aktiviteter ser det till exempel ut såhär:

4H-Gården

Varje måndag förmiddag åker några av våra elever till 4H-gården vid Gräsdalen i Karlstad. 

Eleverna hjälper till med de dagliga sysslorna på gården som t ex att ge djuren mat och vatten och att göra rent i deras boxar. Självklart blir det också en hel del tid till att bekanta sig närmare med djuren, att känna, klappa, hålla i och kanske borsta.

Musikteckenvideo (=MTV) på Sundstagymnasiet: Världspremiär!!!

Eleverna i yrkesträningens estetklass har under vårterminen jobbat intensivt med att spela in sin musikteckenvideo ”Vänner”- och nu är den redo för världspremiär! Nu är det dags för MTV släpp på Pedagog Värmland och på YouTube!

Våra elever kollar ofta på olika klipp med favoritartister och drömmer ibland om att själva vara ”ute” på YouTube.  I elevernas teckengrupp föddes idén med att göra en alldeles egen musikteckenvideo och att sedan släppa den på nätet.

En Haikudikt blir en Haikusång!

Under de senaste veckorna har våra elever haft ”Kropp och Själ” som tema där de har skrivit egna Haikudikter som också blev Haikusånger!

Jag har under många år använt den gamla Japanska diktformen som är lätt att skriva såväl för en enskild elev som för en grupp. En Haiku dikt består av 17 stavelser på tre rader enligt mönstret 5-7-5.

Tema "Kropp och själ"

Vi har under temat ”Kropp och själ” jobbat med våra kroppsdelar, vi har tränat på vad de heter och var de sitter.  Sett på en lättsam film om kroppen som hette "Kött på benen" som är en serie med pedagogiska och humoristiska avsnitt om hur vår kropp fungerar.

Länk: http://www.oppetarkiv.se/video/1502940/kott-pa-benen-sasong-1-avsnitt-1-av-8

Liten anteckningsbok/skissbok

På lektionerna med estetisk verksamhet skapas ofta mängder av målningar, färgglada och målade i all hast med färger som flyter in i varandra. Det är ofta gjorda med skaparglädje och bildar ofta högvis med pappersark.

Det här är ett litet tips på en enkel uppgift om vad man kan göra av pappersarken.

En stor dag!


Idag var dagen då vi, eleverna Alexander och Anna, mentor Sofia och jag tog tåget till Göteborg för att gå på bookrelease! Vi var inbjudna av självaste författarinnan, Maria Kraft Helgesson eftersom dessa elever medverkar i boken.
Boken heter "Möjligheter med tecken för ungdomar och vuxna" och handlar om att kommunicera med tecken som AKK. I boken får man träffa både brukare, personal och föräldrar som berättar om sin upplevelse och sina tankar kring tecken som AKK.

Det blir sällan långrandigt!

De elever som har en estetisk inriktning på gymnasiesärskolans individuella program har hantverk och bild flera gånger i veckan. Under det här året arbetar vi ämnesövergripande och i olika teman men så blir det en vecka över och vad ska vi göra då?

Tid för experiment? Nytt material att prova? En ny teknik?

Kommunikationspass

Ett kommunikationspass är ett dokument där viktig information om brukaren finns, på namnet låter det som om det handlar endast om personens kommunikation med det är mycket mer information än så som ryms. Ett kommunikationspass ger brukaren möjlighet att själv berätta om sitt sätt att kommunicera, sin familj, vad hen är bra på, behöver hjälp med och annan för omgivningen viktig information.

Smartboard och iPad på Verksamhetsträningen

Vår verksamhetsträningsgrupp tillhör en av de lyckligt lottade som har en Smartboard i klassrummet. Förutom att arbeta i programmet Notebook så använder vi även Smartboarden till filmvisning och kopplar upp iPaden till tavlan. Vi har två klassiPads och några av eleverna har egna iPads.

Jag tänkte berätta lite om hur vi arbetat med minitemat fåglar: domherre, talgoxe, blåmes och hackspett, på en enkel nivå. På Smartboarden har vi haft genomgångar och övningar gjorda i programmet Notebook.

Tema Värmland

Vi har under hösten 2013 i olika perioder fokuserat på temaarbete i alla ämnen. Temaarbete skapar förutsättningar till individualisering och ger också möjligheter till ett ökat samarbete. Under arbetet med ”Tema Värmland” pratade vi om ”Sola i Karlstad” som arbetade som servitris på Stadshotellet i Karlstad. Hittade ett gammalt recept som man tror bakades och serverades av ”Sola”. För att våra elever ska kunna följa arbetsgången gjordes receptet om med hjälp av programmet Communicate in Print.

Tillgänglighet och Delaktighet

Ett av målen i läroplanen är att eleven skall kunna använda modern teknik som olika verktyg för kunskapssökande och kommunikation. För många av våra elever så är det svårt att hitta information på nätet. De allra flesta sidor kräver att man kan läsa och skriva och även om det finns en uppläsningsfunktion så är det inte säkert att eleven vet hur den skall användas. Jag anser att det är viktigt att vi som särskola försöker att anpassa vår information så att eleven har möjlighet att självständigt ta del av den information som finns.

Vilse i Appdjungeln?

I snart 3 års tid har jag nu vandrat runt i appdjungeln, letat och undersökt och hittat många riktigt bra appar och en hel del dåliga. När man startar sitt botaniserande bland alla spännande appar som finns på marknaden så är det lätt att förivra sig, appar laddas ned till höger och vänster, många är gratis och det känns som om det finns appar för alla syften och smaker. Det kan vara bra att stanna upp en stund i nedladdandet och ställa sig frågan: vad är det som utmärker en bra app?