Lärmiljö - lätt att misstolkas

I jobbet som verksamhetsutvecklare av pedagogisk miljö så har jag mött många människor med tankar om hur vi bör bygga för att stödja skolutveckling och lärande.

Att den pedagogiska miljön ska byggas upp med hjälp av demokratiska processer är en självklarhet men språkets natur komplicerar på flera sätt. I Sverige sätter vi exv ord på ett komplext system som vi kallar lärmiljö eller lärandemiljö. Begreppen innehåller många för oss viktiga mjuka värden. Ser man sig om i världen och kommunicerar dessa begrepp så blir vi dock missuppfattade. Engelskans learning environment eller training environment syftar till hårda, fysiska värden. Likadant är det i Danmark och Finland. De mjuka värdena och visionen om lärmiljön behöver översättas till hårda för att arkitekten ska få ut det genom sin penna. Annars kommer inte skolan att byggas som vi vill.

Vi behöver vara extra medvetna om detta tänker jag när vi kommunicerar, tar till oss forskning, läser artiklar eller försöker förstå Unescos rodmap till framtidens skola.