Blogg för SOL i Värmland

Nu är det dags!

Nu är det dags för förskolan att söka statsbidrag för Läslyftet för nästa läsår. Här hittar du information om det. Sista dagen för ansökan är den 5/4. Huvudmän har även möjlighet att ansöka om en plats på en utbildning för språk-, läs- och skrivutvecklare. Här finner du information om den och det är samma slutdatum för ansökan, 5/4. Spännande tider!

Sex doktorander inom undervisningens digitalisering sökes!

Karlstads universitet söker sex doktorander inom forskarskolan för undervisningens digitalisering med licentiatexamen som slutmål. Starten planeras till hösten 2017. Forskarstudierna ska bedrivas på halvtid parallellt med yrkesverksamhet som lärare i den kommunala skolan i Värmland. Forskningsprojekten ska rymmas inom området undervisningens digitalisering, vilket innebär att de i grunden är ämnesdidaktiska och specifikt berör möjligheter att utveckla undervisningen och lärandet kring ett undervisningsinnehåll i ett digitaliserat klassrum.

Läraren som samtalsledare

I det tidigare blogginlägget tipsade Marlene om podcasts. Av en tillfällighet har jag precis lyssnat på en mycket intressant pod med Ann Pihlgren. Podden från Skolsnack handlar om sokratiska samtal och du kan lyssna på den här. Hur kan läraren, med hjälp av sokratiska samtal, utveckla elevernas kritiska tänkande? Ann menar att hur läraren tar sig an sin roll som samtalsledare och vilka frågor läraren ställer är avgörande.

Lärportalen

Du känner väl till lärportalen? Där finns material för att utveckla undervisningen tillsammans med kollegor inom följande områden: digitalisering, matematik, naturvetenskap och teknik, specialpedagogik samt skolans värdegrund. Du hitar filmer, artiklar och intervjuer. Från och med mars kommer även läs- och skrivportalens moduler att finnas här.

Vad innebär ett kollegialt lärande samtal?

Följande redogörelse för skillnaden på ett kollegialt delande och ett kollegialt lärande drog Maria Wiksten (Nationellt centrum för andraspråk) för några av oss på språkutvecklarkonferensen i Stockholm i november. Riktigt intressant! Hur går våra lärande samtal till? Utmanar vi varandra och uppmärksammar våra missförstånd eller slätar vi över missuppfattningar för att kunna hålla samtalet på en lite mer "vänskaplig" nivå?

Prenumerera på RSS - Blogg för SOL i Värmland