Bloggar

Peka & Prata

Det känns så otroligt roligt och spännande att äntligen få visa upp det projekt som vi arbetat med tillsammans, Maria Nyström, kommunikatör på Mariebergsskogen AB och Jessica Eriksson, kommunikationspedagog på Sundstagymnasiet.

Mariebergsskogen är Karlstads stadspark och en mycket välbesökt plats i Värmland, både av turister och boende i närheten. Mariebergsskogen består bland annat av en park, strandängar, friluftsmuseum och lekträdgård och Barnens köksträdgård.

Bejaka varandras olikheter och var beredd på det oförutsedda

Detta blogginlägg är ett svar på en kollegas blogginlägg på pedagogvärmland, länk. Det är ett litet stycke som jag måste bemöta eftersom jag oroas av de missförstånd som kan uppstå.

I blogginlägget fanns följande formulering (min fetmarkering):

Jävlar anamma

Vad är det som påverkar hur ett barn lär sig? Är det arv eller miljö som spelar störst roll? I Torkel Klingbergs bok Hjärna, gener och jävlar anamma diskuterar han detta. Han anlägger dock ytterligare ett perspektiv. Han menar att det är i samspelet mellan gener och miljö som vi kan börja leta efter hur barn lär. Han skriver om tidsaspekten som en avgörande faktor. En del barn lär snabbare och en del barn tar längre tid på sig.

Om att visa, pröva, instruera, öva

Denna pedagogiska ramsa läste jag nyligen i ett helt annat blogginlägg som handlar om hästar och ridning och det stod att begreppet härstammar troligtvis från den militära världen och att det från början bara var tre ord: "Visa, instruera, öva." Men den lite mer moderna, civila pedagogen la till ordet pröva, vi människor lär oss bättre om vi får prova oss fram litegrann.

En toalett för alla

För många av oss är könsuppdelade toaletter inget större problem. Du definerar dig som ditt biologiska kön och går in på en toalett som har en symbol som stämmer överens med ditt biologiska kön. Men för de av oss som är transpersoner eller icke-binära så blir det genast mycket svårare. Ska jag välja en toalett efter mitt biologiska kön eller efter det kön jag känner mig som? Och var ska jag gå om jag är icke-binär och inte definierar mig som något av de två biologiska könen?

Givande och utvecklande samarbete både för lärare och för elever

Tänk vad viktigt det är att samtala med varann kollegor emellan. För mig startade ett samarbete i en kurs med att jag och en kollega som är i samma arbetslag samtalade om vad vi gjorde i kurserna. Efter lite jämförande insåg vi att här kunde vi samarbeta och dra nytta av varandras olika kompetenser.

”Vi måste skapa tid för det reflekterande samtalet”

Nästa person i vår intervjuserie är Catharina Tjernberg som är filosofie doktor och lektor i läs- och skrivutveckling. Catharinas forskningsintresse rör samspelet mellan teori och praktik i skolverksamheten. År 2013 disputerade hon vid Stockholms universitet med avhandlingen Framgångsfaktorer i läs- och skrivlärande. En praxisorienterad studie med utgångspunkt i skolpraktiken. Catharina är legitimerad lärare, speciallärare och specialpedagog.

Sidor

Prenumerera på RSS - bloggar